خاطرهها با رایحهها پیوند عمیقی خوردهاند. یکی از قویترین اشکال بهیادآوری خاطرههای تلخ و شیرین گذشته، تجربهی مجدد رایحهای است که در زمان رخ دادنشان استشمام کردهاید. شاید بوی شکلات، شما را بهیاد لبخند محبتآمیز مادرتان بیاندازد؛ لبخندی که در کودکی، زمان شکلات خوردنتان بر لباش نقش میبست. خاطرههایی که با دیگران تجربه کردهاید با استشمام رایحهای مجسم میشوند؛ همین اتفاق دربارهی شما هم صدق میکند. دوستانتان سالها بعد با رایحهای شما را بهخاطر خواهند آورد. شخصیت خاص و منحصر به فردتان با رایحهای که دیگران از شما به خاطر میآورند، باقی میماند. همسرتان هرجا بوی عطری را که در اولین دیدار زده بودید بشنود، به یاد شما خواهد افتاد. کارفرمای شما با شنیدن رایحهی عطرتان به یاد مصاحبهی کاریتان میافتد. دوستانتان عطری که در مهمانی زده بودید را بیش از هر چیز دیگری به خاطرشان خواهند سپرد. یکی از نتایج تلاش برند ایتالیایی «Gucci» که در زمینه مد و فشن فعالیت میکند، تولید عطر مردانه «Guilty Intense» در سال 2011 است. رایحه این ادو تویلت مردانه از بوی لیمو و اسطوخودوس شروع شده، از بوی شکوفه درخت پرتقال گذشته و به بوی سدر و نعناع هندی میرسد.